10 toepassingen voor een Merkazine
Whitepaper
Een whitepaper is vaak een pdf die je kunt downloaden: waardevolle content in ruil voor gegevens. Maar weet je dan ook in welke onderdelen je lezer specifiek geïnteresseerd is? En daarbij, een pdf is niet responsive en dus moeilijk leesbaar op mobiel en tablet. Met een Merkazine kun je een prachtige, visuele whitepaper maken. Toegankelijk op alle devices. Laat mensen via een Facebook- of LinkedIn-account inloggen en personaliseer de whitepaper op basis van verkregen gegevens. Daarnaast kun je precies op paginaniveau zien wat wel en niet gelezen is.
Online brochure
Met een mooie visuele brochure krijgen klanten een goede indruk van jouw aanbod. Je kunt over je producten vertellen, maar het is ook mogelijk om ze op verschillende manieren te laten zien met foto's. Ook met bewegend beeld kun je op een vernieuwende manier je producten tonen.
Je kunt altijd aanpassingen doen aan je brochure waardoor hij altijd up to date is. Een ouderwetse 'herdruk' is bij een Merkazine niet nodig.
Relatiemagazine
Een relatiemagazine is de manier om je vaste klanten op de hoogte te houden van je bedrijf of dienst. Op deze manier creëer je betrokkenheid en breng je (nieuwe) mogelijkheden van je bedrijf of merk onder de aandacht. In een relatiemagazine kun je eigen content mixen met externe content die interessant is voor jouw klanten. Zo krijgt je magazine en daarmee jouw merk of bedrijf nog meer waarde voor de klant.
Branded content
De term content marketing hoor je tegenwoordig veel voorbij komen. Bij content marketing ligt de nadruk meer bij het verhaal en de beleving, dan bij de commerciële boodschap. Dit soort content wordt ook wel branded content genoemd. Het meer verhalend en visueel brengen van je content sluit naadloos aan bij een Merkazine. Denk hierbij aan informatie- en inspiratiegidsen waarin jouw merk, dienst of producten niet de boventoon voeren maar wel in de verhalen terugkomen, bijvoorbeeld met subtiele linkjes naar jouw webshop of website.
Evenementenverslag
Met een Merkazine rondom een event kun je de beleving van je evenement vergroten. Vooraf kun je bezoekers opwarmen met onderwerpen en informatie over de sprekers, een plattegrond en een programma. Voor tijdens het event kun je een online programmaboek maken. Vergroot de waarde van je event door ook achteraf nog een magazine te sturen met daarin verslagen, filmpjes en misschien al wel een korting voor een volgende editie. Als je wilt kun je dit alles zelfs personaliseren.
Productcatalogus of inspiratiegids
Met een Merkazine kun je producten online op een gave, visuele manier presenteren en voorzien van context. Neem bijvoorbeeld ervaringen van gebruikers op je je magazine. Zet dat naast een simpel productoverzicht en de klanten kunnen ook het gebruik van de producten bekijken. Voeg eventueel filmpjes toe over het gebruik. Afhankelijk van je product kun je er ook voor kiezen om vooral te inspireren, denk daarbij vooral aan mode en life style. Breng bijvoorbeeld nieuwe collecties of producten onder de aandacht. Daarnaast kun je buttons maken waardoor je de klant naar je website kunt trekken om de producten meteen aan te schaffen.
Personeelsblad
Een personeelsblad in print is niet meer van deze tijd. Het kost niet alleen handenvol geld, je hebt als organisatie ook totaal geen idee of je blad wel in de smaak valt bij je personeel. Door een Merkazine te maken zie je meteen welke rubrieken wel en niet gelezen worden. Daarbij is het toch veel persoonlijker om iedereen een gepersonaliseerde editie te sturen. Een personeelsblad waarin aandacht is voor de organisatie, lopende projecten, maar ook de mensen op de werkvloer zelf, vergroot de betrokkenheid van de medewerkers.
Jaarverslag
Breng jouw jaarverslag tot leven! Maak een mooi jaarverslag met daarin een terugblik op het afgelopen jaar en een voorzichtige vooruitblik op komend jaar. Je kunt dat doen door middel van interviews en succesverhalen van klanten, mooie beelden en video. Er zijn steeds meer bedrijven die ervoor kiezen om middels het jaarverslag share- en stakeholders meer te betrekken bij de koers van de organisatie. Een Merkazine is dan de manier.
Ledenmagazine
Mensen die lid zijn van jouw organisatie zijn over het algemeen zeer betrokken. Via een Merkazine kun je hen nog meer vertellen over je organisatie, maar ook belonen met acties en voordelen. Daarnaast kun je je Merkazine ook voorzien van waardevolle content voor deze doelgroep, waardoor ze nog meer betrokken raken.
Als aanvulling op een print magazine
Een Merkazine kan ook dienen als aanvulling op een print magazine. Geef je abonnees iets extra's, zoals bijvoorbeeld filmpjes die aansluiten bij de content. Of laat beelden zien waar in het blad geen ruimte meer voor was. Ook kun je soms nog net wat verder op de onderwerpen in gaan die in het blad al zijn aangestipt.
Je kunt het uiteraard ook gebruiken als preview voor je print magazine.
En nog veel meer....
Er zijn nog veel meer toepassingen denkbaar voor een Merkazine. Wat dacht je van e-learning, een welkomstmagazine voor nieuwe medewerkers, een nieuwsbrief, of misschien wel gewoon een echt onafhankelijk magazine over een bepaald onderwerp.
Heb je een idee of wil je eens brainstormen over de mogelijkheden voor jouw merk of bedrijf, neem dan contact met me op.